Veilig zicht binnen de regels.

Veilig zicht binnen de regels.

Wetgeving

Getint glas in autoruiten wint onder automobilisten steeds meer aan populariteit. Men wil graag de warmteontwikkeling in de auto en de schadelijke werking van zonlicht er mee tegengaan. Omdat het getinte glas ook het zicht van de bestuurder kan belemmeren dat het de verkeersveiligheid in gevaar brengt  zijn er regels opgesteld. Deze regels houden in dat de voorruit en de voorportieren van een auto niet onder de 50% lichtdoorlaat mogen komen. Ruiten achter de bestuurder zijn niet onderhevig aan deze regels en mogen dus wel donkerder getint zijn.

Hoe wordt dit nu gemeten? De lichtdoorlaat wordt vastgesteld door een meting op de autoruit  met een zogenaamde Tintman. Er worden 2 sensoren op de ruit aangebracht, 1 aan de binnenzijde en 1 aan de buitenzijde van de ruit zodanig dat deze precies tegenover elkaar staan, door magneten worden ze op de plek gehouden. Door op een knop te drukken van de Tintman gaat er een lichtspoor naar de sensoren en kan de lichtdoorlaat worden afgelezen. De situatie waarin dit gebeurt  heeft geen invloed op de meeting, m.a.w. of het nu bewolkt of zonnig weer is, overdag of ’s avonds, dat maakt dus niets uit.

Speciaal met het oog op de nieuwe normen heeft CarFilm een nieuwe serie glasfilms, genaamd Grey Light 65 en Grey Light 70. Na montage op de originele autoruit is een doorlaat van 58% bepaald, ruim boven de grens van 50 %. Er zijn al veel auto’s met getinte achterruiten, maar door deze nieuwe glasfilms zijn er uitstekende mogelijkheden om ook de voorruit en voorportieren een tintje te geven.